Kommunikation 09 nov 2023

Social media specialist

En social media specialist har huvudansvaret för ert företags sociala medier. Personen får företaget att öka sin synlighet och därmed växa genom olika aktiviteter och innehåll på sociala kanaler som t.ex. Instagram, Facebook, Twitter och YouTube. 

Här nedan listas några viktiga punkter för rollen: 

  • Att implementera en marknadsplan för företagets sociala medier är oftast det första en social media specialist gör och ligger sedan som grund för det kommande arbetet. Företagets KPI:er för sociala medier är den centrala utgångspunkten
  • Skapa intressant och engagerande innehåll på samtliga sociala plattformar genom text, bild, videos och kampanjer för att öka företagets synlighet
  • Ingå partnerskap och samarbeten med influencers som marknadsför företagets produkter eller tjänster i sina sociala kanaler 
  • Kunna mäta, följa upp och utvärdera samtliga aktiviteter på sociala kanaler för att göra det ännu bättre nästa gång 

Att dessa saker ligger under social media specialist ansvar innebär inte att personen arbetar operativt med alla uppgifter. En social media specialist bör dock ha den övergripande kompetensen för att vägleda andra som eventuellt rapporterar till honom eller henne. Personen bör även ha förmågan att se helheten för hela verksamheten.

Ställ din förfrågan här

Dela artikel