Konsulter arbetar i moderna kontor

3+10 bästa tips för att anlita frilansare

Efter 20 år som frilansmäklare har jag hunnit samla på mig en del kunskap. Tanken var att göra en klassisk ”Jens 3 bästa tips”, men det finns många fler argument än 3, så därför får du här ”Jens 3 + 10 bästa tips för att anlita frilansare”. Alla har olika behov och olika förutsättningar på sitt företag, så scrolla genom rubrikerna och läs det tips som passar dig bäst.

Dela nyhetsartikel

1. Flexibilitet och specialiserad kompetens
Frilansande konsulter erbjuder marknadsavdelningar en ovärderlig flexibilitet. Genom att anlita frilansare kan företag snabbt anpassa sin personalstyrka efter behov utan att binda sig till långsiktiga kontrakt. Denna flexibilitet möjliggör smidiga anpassningar till skiftande projekt och temporära arbetsbelastningar. Det här är särskilt fördelaktigt i marknadsföringsbranschen, där kampanjer och projekt ofta har olika omfattning och tidsramar.

2. Hyperspecialiserad kompetens
Frilansande konsulter är bra på att tillföra riktigt specialiserad kompetens inom specifika områden. Genom att anlita verkliga experter inom till exempel digital marknadsföring, sökmotoroptimering eller grafisk design, kan företag dra nytta av den djupa kunskap och erfarenhet som dessa specialister erbjuder. Det här är särskilt viktigt i en tid där marknadsföringslandskapet ständigt förändras där det krävs specialiserade kunskaper för att hålla sig konkurrenskraftig.

3. Kostnadseffektivitet, kostnadseffektivitet, kostnadseffektivitet
”Det är dyrt att anlita konsulter”. Nej, säger jag. Att anlita frilansande konsulter kan absolut vara en kostnadseffektiv strategi för marknadsavdelningar. Istället för att ha anställda som ska täcka alla behov av marknadsföring, kan företag anlita frilansare för specifika projekt eller expertområden. Detta kan resultera i lägre kostnader då företaget bara betalar för den faktiska arbetstiden eller projektets omfattning, istället för att bära den kontinuerliga kostnaden för en heltidsanställd.

4. Ökad kreativitet genom mångfald av idéer
Frilansande konsulter kan bidra till mångfalden av idéer och nya perspektiv hos en marknadsavdelning. Genom att samarbeta med olika frilansare, som ofta kommer från olika bakgrunder och erfarenheter, kan företag dra nytta av en bredare uppsättning idéer och strategier. Det här kan stimulera kreativiteten och innovationsförmågan på en marknadsavdelning och hjälpa företaget att hitta nya och unika sätt att nå sin målgrupp.

5. Tidsbesparing med externa nätverk
Istället för att spendera tid och resurser på rekrytering och anställningsprocesser kan företag via ENKL snabbt hitta och anlita frilansare med rätt kompetens för specifika projekt. Det här sparar inte bara tid utan ger också möjlighet till snabbare igångsättning av nya projekt och kampanjer.

6. Tillgång till frilansarens nätverk
Ett samarbete med frilansande konsulter ger företaget tillgång till deras externa nätverk och kontakter. Genom att anlita frilansande konsulter som redan har etablerade relationer inom branschen kan företaget dra nytta av dessa kontakter för att nå ut till nya samarbetspartners. Det här kan vara särskilt värdefullt när företaget strävar efter att expandera eller etablera sig på nya marknader.

7. Lägre overhead, lägre kostnad
ENKL bidrar till effektivisering genom lägre overheadkostnader. Du betalar inte för fräsiga tjänstebilar, snygga kontor i city eller onödigt stora arbetsgrupper.

8. Tillgång till de bästa talangerna
De mest talangfulla personerna finns ofta bland frilansare. De föredrar ofta att arbeta som egna konsulter och tar uppdrag som fyller deras behov av utveckling och frihet. Dessa kommer du åt via ENKL.

9. Bygg din egen projektgrupp
Vill du själv vara med att påverka projektgruppen? Gör som många andra marknadschefer – bygg ditt eget dreamteam av frilansare! Medlemmar till ditt kommande dreamteam hittar du hos mig på ENKL.

10. Det trista anställningsstoppet
Anställningsstopp är en rejäl broms som hindrar tillväxt. Men det går att lösa med frilansare. Att plocka in de människor som behövs som frilansare kan lösa upp många knutar. Det kanske låter hårt, men ett kontrakt med en frilansare är ju ganska enkelt att avsluta. Det vet också alla frilansare och det är något de lärt sig leva med.

11. Ligga i framkant
Det är tufft att vara frilans. Kraven är högt ställda och för att bli anlitad krävs alltid att man som frilansare ligger i framkant av utvecklingen. Nya trender är något som frilansare generellt har järnkoll på. Och de är inte rädda att använda dem hos företaget.

12. Växla upp – snabbt som tusan
Alla företag hamnar i mellanår. Eller i dålig konjunktur. Men det kan vända snabbt och behovet att växla upp kommer jobbigt nog alltid snabbare än det finns resurser på plats. Det är då du plockar in en, eller några, frilansare.

13. Gasa och bromsa – samtidigt
Jag ser ofta att företag trycker på gasen samtidigt som de har den andra foten väldigt nära bromsen – här är det bra läge att skriva korta och flexibla kontrakt med frilansare.

För varje argument som finns att inte anlita frilansare, har jag ett motargument. Så det blir min utmaning till dig, kom med argument till att inte anlita frilansare, så ger jag dig ett bra motargument, och så ser vi om det håller.

Hör av dig till mig så tar vi en diskussion om frilans är bra eller dåligt för dig.

Senaste nyheterna

Digitalt
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Specialistens återtåg i kölvattnet av tekniksprång och turbulens

2023 och 2024 var och är en tuff period för många bolag och konsulter. Resultat sjönk och det är fortfarande en global instabilitet. Jag har kollat runt lite och presenterar här några intressanta punkter som påverkar företag och konsultbranschen just nu.

Läs mer
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Får du ingen återkoppling?

Lite tankar. Idag är det ett otroligt högt tempo. Det är många ansökningar till konsultuppdrag och fasta tjänster hos nästan alla företag. Trycket är så stort att företagen eller vi rekryterare har svårt att hänga med att upprätthålla god kommunikation. Processerna idag är så slimmade så att en sökande i ...

Läs mer
KommunikationTips och tricks 10 september 2024

Del 2: Fyra nya röda flaggor inför nya frilansuppdrag

Det finns många perspektiv på vad som gör ett samarbete mellan konsult och kund framgångsrikt. Här rundar jag av med del två, tips 5–8, av min artikel kring röda flaggor och vad en konsult och kund ska akta sig för i ett nytt kunduppdrag.

Läs mer