en glad kvinna som arbetar framför datorn
Övrigt 12 maj 2022

Det viktigaste för att få jobb som frilansare

Jag postade en intervju med mig tidigare där jag pratade om konsult-cv. Det här fick jag många frågor runt, så jag ville utveckla lite. Här är förra posten.

Tänk dig att du är chef på ett företag där det startar ett projekt. De som redan är anställda hinner inte med. Eller så krävs det specialkunskap som inte finns inhouse. Du bestämmer dig för att ta in en konsult på uppdraget. Vad skulle vara viktigast för dig i det läget?

Mina kunder känner sina projekt och vet vad de behöver göra, men de saknar ofta ett nätverk för att hitta folk. Det är där jag kommer in. Tänk nu på att de inte ska anställa någon, det är ett projekt som ska lösas. I det läget är rätt erfarenhet och kunskap det viktiga, personlighet spelar ofta lite mindre roll.

Om min kund får se ett cv där personen har jobbat i samma bransch och har exakt rätt kunskap behöver de inte leta längre. Då har du som frilansare uppdraget. Min erfarenhet är att många frilansare har rätt bakgrund men presenterar sig på fel sätt.

Du har säkert ett cv, men är det ett konsult-cv? Ett cv beskriver allt du gjort, från gymnasiet fram till idag. Ofta kompletteras det av ett personligt brev som är väldigt generellt. Ett konsult-cv har ett annat fokus och ska svara exakt mot min kunds behov. Det måste alltså anpassas för varje uppdrag man söker.

Kunden vill se det här:

– Vad man har gjort de tre–fem senaste åren. Fokusera stenhårt på det. Du kan vara stolt över något du gjorde 2010, men det är inte relevant. Det låter tufft, men vi vet att halveringstiden på kunskap är kort idag, fem år brukar man säga, så fem år gammal kunskap börjar bli irrelevant för ett konsultuppdrag. Kapa ditt cv efter fem år och behåll utbildning och övriga skills.

– Rätt erfarenhet. Personen ska ha jobbat med kundens bransch, eller något som ligger nära.

– Rätt kunskap. Ju mer exakt desto troligare att kunden går igång på cv:t.

– Rätt personlighet, till viss del. Vissa kunder tar också in personlighet i sin bedömning, men mycket mindre än vid en anställning. För att lösa ett uppdrag på tre månader är kunskap väldigt mycket viktigare än personlighet.

Ett konsult-cv ska därför inledas med en kort presentation som motsvarar exakt det som kunden efterfrågar. ”Jag har jobbat med (bransch och företag) … jag kan de här sakerna (skills som man behöver) och har den här erfarenheten av projekt som ert”.

Ju mer exakt cv:t prickar in på kundens behov, desto större chans att hamna i rätt hög och komma på intervju. Kunden köper trygghet, så det här är inte så konstigt egentligen, men många konsulter presenterar sig inte tillräckligt bra.

Om du har ditt cv i min databas kan jag gärna hjälpa dig att vässa det så du ökar dina chanser att få uppdrag. Mejla mig på jens@enkl.se.

En skröna
Det var en gång HR-chef och en assistent på ett större företag som gick igenom 50 ansökningar till en tjänst som var utlyst. HR-chefen sa till assistenten: ”Dela upp högen i två lika stora högar, när det är gjort så tar du den ene högen och kastar i papperskorgen. Vi vill ju ändå inte anställa folk med otur”.

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

Digitalt
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Specialistens återtåg i kölvattnet av tekniksprång och turbulens

2023 och 2024 var och är en tuff period för många bolag och konsulter. Resultat sjönk och det är fortfarande en global instabilitet. Jag har kollat runt lite och presenterar här några intressanta punkter som påverkar företag och konsultbranschen just nu.

Läs mer
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Får du ingen återkoppling?

Lite tankar. Idag är det ett otroligt högt tempo. Det är många ansökningar till konsultuppdrag och fasta tjänster hos nästan alla företag. Trycket är så stort att företagen eller vi rekryterare har svårt att hänga med att upprätthålla god kommunikation. Processerna idag är så slimmade så att en sökande i ...

Läs mer
KommunikationTips och tricks 10 september 2024

Del 2: Fyra nya röda flaggor inför nya frilansuppdrag

Det finns många perspektiv på vad som gör ett samarbete mellan konsult och kund framgångsrikt. Här rundar jag av med del två, tips 5–8, av min artikel kring röda flaggor och vad en konsult och kund ska akta sig för i ett nytt kunduppdrag.

Läs mer