<- Tillbaka till alla nyheter

Jens 5+5 bästa tips för att få konsulter att prestera

Ett nytt år, det känns alltid stort! Jag hoppas att du haft en riktigt skön ledighet och har hunnit laddat om för 2023. Vi lever i oroliga tider, finansiellt och internationellt, och sämre tider kan både vara bra och dåligt för konsulter. Dåligt för att företag ofta pausar sina satsningar en tid, men också bra för att företag håller tillbaka med nyanställningar – och i stället löser sina behov med konsulter.

Om det är något jag lärt mig under mina 19 år som konsultförmedlare så är det att jag aldrig kan vara säker på hur ett år ska starta. Jag räknar nog med en lite försiktigare start än tidigare år – och då finns det tid för både företag och konsulter att se över sina behov, rutiner, cv:n och kompetenser. Jag gjorde en undersökning i slutet av förra året där jag frågade mina kunder och konsulter om hur man kan få ett samarbete att fungera bra. Här är mina bästa tips.

5 tips till dig som hyr in konsulter:

  1. Ge konsulten en bra onboarding, Dela med dig av dokumentation för teamets arbete och återkommande rutiner.
  2. Var snabb med att ge konsulten tillgång till utrustning och system som behövs för arbetet.
  3. Var tydlig med vad uppdraget går ut på. Ha en väl beskriven plan för vad personen ska göra och hur arbetsprocessen ser ut.
  4. Lägg lite extra tid i början på att svara på frågor som ofta uppstår när man ska komma igång på en ny arbetsplats.
  5. Var tydlig med kommunikationen. Ha en tät och kontinuerlig dialog och stäm gärna av hur båda parter tycker att det fungerar och att du får rätt leverans.

5 tips till dig som är konsult:

  1. Förbered dig ordentligt, se till att du laddar inför starten, var i form, rensa andra åtaganden i början för att kunna fokusera 110 % på uppdraget.
  2. Visa ”självledarskap”, ta mycket initiativ och se till att bli självgående snabbt så du inte ”belastar” dem som du är tänkt att avlasta alltför mycket.
  3. Försöka komma in i gänget på arbetsplatsen och jobba inte bara remote, då finns risk att reduceras till en funktion mer än en person. (Om inte distansjobb är det som gäller såklart.)
  4. Ta in all info som ges och dokumentera väl, så att inte det inte blir för många frågetecken längs vägen.
  5. Ha en positiv och lösningsorienterad attityd. Det låter självklart, men det är en sån avgörande del att det inte kan sägas för många gånger.

 

När jag tittar tillbaka på svaren i min undersökning, och funderar kring allt jag lärt mig under mina år som konsultförmedlare så kan förutsättningarna för ett gott samarbete sammanfattas i ”God kommunikation”.

Det här vet alla, ändå så är det inte så enkelt. Vem har till exempel ansvaret för att stämma av hur det fungerar? Är det konsulten som ska efterfråga dokumentation och rutiner eller företaget som ska berätta? Det finns också en liten motsättning mellan att vara självgående och att ställa frågor (särskilt i början) för att samarbetet ska löpa på smidigt.

Mitt bästa råd riktar sig främst till dig som är konsult. Var proaktiv och vänta inte på att få direktiv eller avstämningar på hur det går. Men håll samtidigt tillbaka lite med frågorna, du är där för att avlasta. Följ regeln ”1. Tänk själv. 2. Googla. 3. Fråga en vän. 4. Fråga en kollega”, så har du alla förutsättningar att få till ett bra samarbete med din uppdragsgivare.

(Sen finns också rådet ”5. Fråga Jens”, jag har hört och sett det mesta och hjälper dig gärna.)

Välkommen tillbaka till ett nytt år, hoppas du får ett framgångsrikt 2023.

<- Tillbaka till alla nyheter