Sätt en strategi för sociala medier
Häng med! Nu fortsätter vi vår serie om nyttiga arbetsroller inom kommunikation och marknadsföring.
Anders Flodqvist, du jobbar som Community Manager på konsultbasis berätta, vad innebär ditt jobb?
Community manager är ett relativt nytt begrepp och som varierar från företag till företag. I grunden handlar det om att skapa bra relationer med företagets kunder i sociala medier genom att publicera innehåll och svara på kundfrågor. Ofta ingår det att producera innehåll. För mig har rollen många gånger även inneburit att hjälpa till med eller ansvara för även de strategiska bitarna i sociala medier.
Vilka trender ser du idag?
Sociala medier påverkar många delar av ett företag så just nu pratas det mycket om vikten att bryta sig ur sina silos, alltså hitta sätt att samarbeta över avdelningsgränserna. Men där har många företag en lång väg kvar och dessutom varierar kunskapsnivåerna ofta internt. Med många inblandade och varierande kunskaper blir det väldigt utdragna beslutsprocesser som ändå inte alltid landar i rätt beslut. Så jag tror att organisationsfrågorna kommer fortsätta trenda men att fokus kommer skifta från vad som är problemet till hur man på olika sätt kan lösa det.
Vad måste företag fokusera på som de missar?
Att se, förstå och utgå från helheten. Idag fokuserar många på detaljer samtidigt som de saknar en ordentlig plan för hur sociala medierna faktiskt ska bidra till företagets lönsamhet. Den här tendensen kan man kan man se i en färsk undersökning av TrustRadius där en majoritet av tillfrågade företag uppger att de:
1. Har svårt att se avkastning på tiden de lägger på sociala medier.
2. Har svårt att knyta aktiviteter i sociala medier till affärsaktiviteter och affärsmål.
3. Inte vet hur de ska sätta en strategi för sociala medier.
För att komma tillrätta med situationen är första steget att höja den generella förståelsen internt för hur sociala medier fungerar och hur de bäst kan bidra till företagets affärer. McKinsey m.fl. har kommit fram till att kunskaperna om sociala medier brister inte minst bland höga chefer vilket blir en stor bromskloss när chefer är inblandade i avgörande beslut.
Vad är dina främsta råd för att projekten ska får så bra start som möjligt och ett resultat som räknas?
- Se till att ha en ordentlig strategi från början. Finns inte det rekommenderar så jag att avsätta tid och budget och börja med att ta fram en strategi. I strategin bör man i första hand fokusera på de stora dragen. När de är på plats kan man gå närmare detaljerna i de olika stegen.
- Ordna så att arbetet verkligen leds av någon med erfarenhet av hur sociala medier fungerar. Med strategin på plats kan man börja experimentera inom ramarna för att ta reda på vad som fungerar. Ett misstag är att många börjar i andra änden; det vill säga med att experimentera i förhoppningen att någon gång i framtiden kunna samla sina upptäckter i en strategi. Det landar bara i en oerhört kostsam process, framför allt i arbetstid, som går väldigt långsamt framåt. Lägg hellre de pengarna på att arbeta fram en strukturerad plan, det kommer ni att tjäna på i längden.
Stort tack till Anders Flodqvist för intervjun. På enkl.se/kompetenser kan du läsa mer om vilka roller vi specialiserar oss på.