Digitalt
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Specialistens återtåg i kölvattnet av tekniksprång och turbulens

2023 och 2024 var och är en tuff period för många bolag och konsulter. Resultat sjönk och det är fortfarande en global instabilitet. Jag har kollat runt lite och presenterar här några intressanta punkter som påverkar företag och konsultbranschen just nu.

Dela nyhetsartikel

# Innovation
Konsulter är snabba på bollen och använder AI-verktyg redan nu på bred front både för sig själva och till sina kunder, vilket gör att de kan leverera mer och effektivare. Detta måste kunderna utnyttja så mycket som möjligt.

# Specialisten och hjälpmedel
Specialistkonsulten är på återtåg och företag kommer söka kompetenser som kan optimera ny teknik för att maximera deras potential. Kunder förväntar sig att konsulten tar med sig de nya verktygen inom AI. Kolla på denna annonstext jag såg:

As a Gen AI Art Director, you will need to master the latest GenAI models to uncover insights, write compelling copy, generate and edit photos and videos, and ultimately produce advertisments that capture attention and drive conversions.”

# Ekonomi
Räntor går sakta ner vilket får oss på lite bättre humör och då kommer företagen ta tillbaka konsulter igen, men man kommer att förvänta att konsulten levererar mer än tidigare. Generellt upplevs det som att en konsult är dyr, men konsulten skapar mervärde för kunden och på kortare tid dessutom. Sen kan man idag anta att mer juniora konsulter snabbt med hjälp av AI kan hitta hjälp utan att ta hjälp av en senior konsult.

# Kompetensförsörjning
Erbjud medarbetare möjligheter till utbildning inom relevanta områden så de är rustade för framtidens krav. Är det svårt att rekrytera personer med de krav ni har idag så är det bättre att ni vidareutbildar kollegorna istället. Det ökar deras värde och lojaliteten till er. Eller så tar ni vassa frilansare som redan är rustade, du väljer.

# Konsultmäklare
Mäklade uppdrag på väg att bli normaltillstånd? Trenden fortsätter och konsultmäklarna har blivit en alltmer accepterad och integrerad mellanhand mellan konsulter och deras uppdragsgivare.

Nära nog alla konsulter får idag regelbundet uppdrag via någon konsultmäklare. Jag ser en allt tydligare trend att större uppdragsgivare vill ha konsultmäklare mellan sig och konsulten. Dels för att det blir komplicerat att hantera så många konsulter av olika storlek och för att kompetensen i att handla upp kunnande är lätt att lägga ut på entreprenad och slutligen för att effektivare pressa arvoden.

De konsultmäklare som tar mäklarrollen på allvar, som har personlig kontakt med både kunder och konsulter och utifrån det matchar rätt konsult för rätt uppdrag har framtiden för sig. (Hint, ENKL är en sådan konsultmäklare 🙂 )

Väcker de här punkterna några tankar? Hör gärna av dig till mig, Jens Beck-Friis, på jens@enkl.se eller 0731-82 29 26.

 

Senaste nyheterna

KommunikationÖvrigt 7 april 2025

Framtidens arbetskraft: Frilansaren som företagets hemliga vapen

Arbetslivet förändras – är du redo? Den traditionella anställningen är på väg att omformas. Pandemin, den tekniska utvecklingen och skiftande värderingar hos arbetskraften gör att företag måste tänka om. Enligt ManpowerGroups rapport ”The New Human Age” söker Generation Z och Millennials mer flexibilitet, meningsfullhet och kontroll över sitt arbetsliv. Samtidigt ...

Läs mer
Man arbetar framför en bärbar dator

Ingen intervju – då är ditt CV problemet

Har du sökt 10+ jobb utan en enda intervju? Då är ditt CV problemet. Jag hör ofta och läser ofta om personer som har sökt väldigt många jobb, 100, 200+ jobb utan att få en enda intervju. Om du känner igen dig – sluta upprepa samma misstag. För sanningen är: ...

Läs mer
KommunikationIntervju 27 januari 2025

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar större roll

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar en allt större roll. Hur bör företag tänka 2025 när det gäller marknadsföring med Marketing Automation? Jag har intervjuat Rolf Kjerrgren, expert på insikt och datadriven kommunikation, marknadsföring och försäljning.   Rolf, hur hamnade du inom Marketing Automation, och vad har ...

Läs mer