# Innovation
Konsulter är snabba på bollen och använder AI-verktyg redan nu på bred front både för sig själva och till sina kunder, vilket gör att de kan leverera mer och effektivare. Detta måste kunderna utnyttja så mycket som möjligt.
# Specialisten och hjälpmedel
Specialistkonsulten är på återtåg och företag kommer söka kompetenser som kan optimera ny teknik för att maximera deras potential. Kunder förväntar sig att konsulten tar med sig de nya verktygen inom AI. Kolla på denna annonstext jag såg:
As a Gen AI Art Director, you will need to master the latest GenAI models to uncover insights, write compelling copy, generate and edit photos and videos, and ultimately produce advertisments that capture attention and drive conversions.”
# Ekonomi
Räntor går sakta ner vilket får oss på lite bättre humör och då kommer företagen ta tillbaka konsulter igen, men man kommer att förvänta att konsulten levererar mer än tidigare. Generellt upplevs det som att en konsult är dyr, men konsulten skapar mervärde för kunden och på kortare tid dessutom. Sen kan man idag anta att mer juniora konsulter snabbt med hjälp av AI kan hitta hjälp utan att ta hjälp av en senior konsult.
# Kompetensförsörjning
Erbjud medarbetare möjligheter till utbildning inom relevanta områden så de är rustade för framtidens krav. Är det svårt att rekrytera personer med de krav ni har idag så är det bättre att ni vidareutbildar kollegorna istället. Det ökar deras värde och lojaliteten till er. Eller så tar ni vassa frilansare som redan är rustade, du väljer.
# Konsultmäklare
Mäklade uppdrag på väg att bli normaltillstånd? Trenden fortsätter och konsultmäklarna har blivit en alltmer accepterad och integrerad mellanhand mellan konsulter och deras uppdragsgivare.
Nära nog alla konsulter får idag regelbundet uppdrag via någon konsultmäklare. Jag ser en allt tydligare trend att större uppdragsgivare vill ha konsultmäklare mellan sig och konsulten. Dels för att det blir komplicerat att hantera så många konsulter av olika storlek och för att kompetensen i att handla upp kunnande är lätt att lägga ut på entreprenad och slutligen för att effektivare pressa arvoden.
De konsultmäklare som tar mäklarrollen på allvar, som har personlig kontakt med både kunder och konsulter och utifrån det matchar rätt konsult för rätt uppdrag har framtiden för sig. (Hint, ENKL är en sådan konsultmäklare 🙂 )
Väcker de här punkterna några tankar? Hör gärna av dig till mig, Jens Beck-Friis, på jens@enkl.se eller 0731-82 29 26.