Affärsmän på möte i moderna kontor

4 februari 2025

Programledare Upphandling, konsult Stockholm

Vi söker nu en Programledare Upphandling Nivå 4, för vår kund i Stockholm. Läs mer nedan om kundens behov samt önskat kompetenskrav på konsulten.

Uppdragets omfattning:
Omfattningen av uppdraget är 100%,
Under perioden: 20 jan 2025 – 30 apr 2025
Stationeringsort: Stockholm, 40% distans

Uppdragsspecifikt
Programledare för upphandling och implementation av systemstöd för att inom kunden etablera förmågor inom Avtalshantering (CLM), Leverantörshantering (TPRM) samt Säkerhetsgranskning av leverantörer.
I rollen som programledare ansvarar du för att leda och samordna arbetsgrupper för ovan nämnda förmågor.
I ditt uppdrag ingår även att driva och stötta arbetsgrupper i komplexa frågeställningar, aktiviteter och workshops.

Huvudsakliga ansvarsområden/aktiviteter
• Ansvarar för att leda och driva allt ifrån mindre/större uppdrag och verksamhetsprojekt till avancerade tekniska systemutvecklingsprojekt.
• Ansvarar för projektets/uppdragets alla faser fram till leverans. Detta innefattar att leda arbetet vid framtagande av lösningsförslag, genomförandet, förbereda för produktion och livscykelhantering och avslut av varje projekt. Detta sker genom att bl a planera, styra, mäta, följa upp, rapportera och kontrollera med hjälp av våra interna processer.
• Statusrapporterar till styrgrupp och beställarens beslutsgrupp i det fall detta är aktuellt.
• Tillsammans med leveransansvariga hantera offerter, avtal och ändringar med beställarna avseende projektet/uppdraget.
• Ansvarar för att projektets/uppdragets mål i fråga om leveranstid, kvalitet och kostnader uppnås.
• Beslutar i frågor rörande omfattning, resursbehov, kompetensbehov, budget och deadlines inom givna ramar.
• Bidrar till processförvaltningen med förbättrings- och förändringsförslag främst avseende projektstyrningsprocessen

Krav på kompetensområden
• Program samt Projektledning
• Förståelse för processer för uppföljning av avtal och leverantörer inom Bank och finans även drivit stora och komplexa program inom Bank och Finans
• Drivit implementationsprojekt av en eller flera av följande: CLM, TPRM och systemstöd för DORA uppföljning och rapportering.
• Regelverk och standarder relevanta för avtal- och leverantörsuppföljning. T.ex. DORA.
• Projektstyrning
• Projektadministration
• Kommunikation
• Process- och metodkunskap
• Arkitektur
• Testledning/testmetodik
• Verksamhetskunskap
• Affärsmässighet

Generell rollbeskrivning
En Programledare inom kunden har en strategisk roll med ansvar för effekter över tid för flertalet projekt samt hur dessa påverkar varandra. Programledaren ansvarar för att koordinera flertalet projekt i alla dess faser fram till leverans. Programledaren rapporterar till en styrgrupp och ansvarar för att programmets mål i fråga om leveranstid, kvalitet och kostnader uppnås.
Ansvarar även för att bidra till processförvaltningen med förbättrings- och förändringsförslag främst avseende projektstyrningsprocessen.

Nivå 4
Kunskap: Hög generalistkompetens, eller mycket hög kompetens inom ett område
Erfarenhet: Har deltagit i stora uppdrag inom olika områden och genomfört uppdrag med mycket hög kvalitet, nivån uppnås normalt tidigast efter 9-12 år som konsult inom området. Har befunnit sig på nivå 3 under minst 2 år.
Ledning: Tar huvudansvar för ledning av större grupp
Självständighet: Mycket stor

Handlingar som skall ingå vid svar på förfrågan och som kommer vara en del i urvalsprocessen:
• CV (i Word) för konsulten med synbar koppling till kraven för detta uppdrag
• Svar i kravmallen (Kravmall Programledare Upphandling Nivå 4)
• Motivera hur väl konsulten matchar förfrågan och ställda krav

 

Ansök nu

 

Dela jobbannons