Hej Johan, börja gärna med att säga ett par ord om företaget Utbetalning.com och vilka typer av frilansare ni riktar er till
– Vi är ett nytt egenanställningsföretag och i grunden så riktar vi oss till personer som inte vill, vågar eller orkar driva ett eget bolag, men som ändå vill jobba som egna. De som använder vår tjänst kommer från alla möjliga branscher. Och det som vi har gjort oss mest kända för är vår låga avgift och höga servicenivå.
Ja, vi kan väl ta det direkt, 1,95 %, hur kan ni hålla så låg avgift?
– Vi byggde den här plattformen 2024 med den senaste tekniken och vi har fortsatt utvecklingen 2025. Det som går att automatisera har vi automatiserat. Med ny teknik behöver vi en mycket mindre organisation än våra stora konkurrenter och inte lika många människor för att göra samma sak som de gör. Sen gör vi ingen dyr marknadsföring, inga dyra tunnelbanekampanjer till exempel. Det är ju en kostnad som måste betalas av någon, vilket är användarna.
Fast utan marknadsföring skulle inte den här branschen växa lika mycket. Ni får väl draghjälp av andras marknadsföring
– Ja det är sant, man får tacka våra stora konkurrenter för att de gör dyr reklam. Många av dem som ser reklamen hittar ju till oss.
Varför har ni valt att ligga så lågt med er avgift.
– 1,95 % på fakturerat belopp är en avgift som täcker våra kostnader och även gör bolaget lönsamt. Det är tufft att frilansa och om vi kan hjälpa frilansare att behålla mer av sin lön är både vi och frilansarna glada. När vi jämfört oss med våra stora konkurrenter i branschen har vi räknat ut att man får en dryg extra månadslön netto per år om man jobbar heltid.
Vilka är då skillnaderna mellan er och era stora konkurrenter?
– Det är ingen större skillnad. Du är försäkrad, vi tillåter utlägg, vi tillåter utlandsfakturering, du kan avsätta tjänstepension och du kan ha olika momssatser beroende på bransch. Även vi har snabba löneutbetalningar samt chatt- och telefonsupport. I mångt och mycket så erbjuder vi samma tjänst.
Störst skillnad är vår låga avgift på 1,95 % mot 6 %. Och sen så har vi ju även support fram till klockan 23 varje dag, vilket ingen annan erbjuder. Många av våra användare jobbar på dagarna och fakturerar på kvällen och det är då som många frågor uppstår.
Vad är egentligen ett egenanställningsföretag?
– I korthet kan man beskriva ett egenanställningsföretag som en mix av eget företag och en anställning. När du fakturerar genom oss blir du formellt sett anställd hos oss, men du kan jobba precis som om du hade eget företag. Men vi tar hand om all administration runt företagandet – som att skicka fakturor, momsinbetalningar, bokföring, arbetsgivaravgifter, skatter, deklaration, försäkringar osv.
När skulle du säga att det blir lönsamt att fakturera via ett egenanställningsföretag?
– Det är mycket jobb att driva ett bolag och mycket kostar pengar. Du måste ha ett konto på banken, du ska ha bokföringshjälp och försäkring. Dessutom, all tid du lägger på admin är ju tid som du kunde ha lagt på att jobba och tjäna pengar i stället. Det har vi inte ens tagit in i vår kalkyl.
Vi har räknat på att ett enkelt aktiebolag kostar ungefär 20-30 000 per år att driva i kostnader. Om vi då tar en avgift på 1,95 % så kommer du upp i en årsomsättning på 1-1,5 miljon kronor innan det börjar bli dyrare med oss än att driva eget bolag. Om kostnaden däremot är 6 % blir brytgränsen mycket lägre, ett par hundra tusen ungefär i årsomsättning. Så man kan säga att vi har förskjutit gränsen för när det är lönsamt att starta ett eget bolag.
Men vid något tillfälle kanske det känns som rätt läge att starta ett AB. När du har stabila kunder, har koll på vad du gör och vill fokusera på att bygga en egen verksamhet. Om du har ett AB och har bra omsättning och är lönsam, då kan du till exempel ta ut lågskattad utdelning som är på 20 % istället för 30 %.
Jens, varför vill du lyfta fram den här tjänsten?
– Jag tänker att alla, inte minst frilansare, behöver se över sin kostnadssida ännu mer nu. Då måste man hitta en smart lösning för de som inte vill ha, eller inte vågar ha, enskild firma eller aktiebolag. Jag tar ju emot en hel del fakturor från frilansare och ser att det här med egenanställningsföretag blir vanligare. Jag har sett seniora konsulter som jobbar med mycket fokus på det kreativa, som mycket väl skulle kunna driva eget företag, fakturera så här. De vill nog befatta sig med admin så lite som möjligt och det får man med den här lösningen.
Du har jobbat länge med frilansförmedling, nu när konjunkturen är svag, vad händer när kurvorna pekar uppåt igen för företag? Hur kan företag redan nu förbereda sig för att täcka ett ökat behov av kompetens?
– I konjunkturnedgångar är det vanligt att företag tar i lite extra när de skär ner, både på anställda och frilansande konsulter. En fördel med att ha en del av bemanning på frilans är att kunden snabbt kan skala upp och sen dra ner lika snabbt när läget är stabilt och det är dags att titta på nyanställningar.
Om man som inhyrande chef redan har relation med en frilansförmedling som känner företaget går det snabbare att anpassa sin bemanning. Så se till att du för en löpande diskussion med din konsultpartner som sitter på frilansnätverket – och flagga i tid för ett behov! Det går ofta snabbt att hitta rätt frilansare, men det kan också ta lite tid.
Stort tack till dig Johan för att du ville vara med och berätta om ditt företag. Om du som läser det här blir intresserad, gå in på sajten utbetalning.com och skapa ett konto, det är enkelt och du kan snabbt vara igång med din fakturering.