Konsulter arbetar i moderna kontor
Övrigt 22 februari 2016

Vad gör en planner?

I det här inlägget gör vi ett nedslag i kommunikationsbranschen. Victor Berglund berättar om sin syn på rollen som planner och vad som krävs för att ligga i framkant.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Min uppgift som planner är att agera som en tolk mellan företagets mål och kreatörerna som ska skapa kommunikationen. Företagens mål är formulerade utifrån dess KPI:er, ”Öka antalet nya kunder med 10%”, torrt och oinspirerande. Det är därför min uppgift att översätta målen till en inspirerande brief för kreatörerna. För att göra det tar jag fram insikter om kunden och omvärlden. Det kan innebära att jag undersöker hur en konsument fattar ett köpbeslut eller hur digitalisering påverkar en specifik bransch.

Kan du ge några konkreta exempel på vad du kan bidra med på kundsidan?
Ibland har man inte det strategiska underlaget man behöver för att fatta ett välgrundat beslut. Om man exempelvis känner behovet av en starkare online-närvaro men inte vet vad man ska satsa på kan man hyra in en planner. Jag har jobbat mycket med strategier för webb och kan vara ett strategiskt stöd vid inhouse-satsningar. Jag kan också vara ett strategiskt stöd i större satsningar och hjälpa till att hitta rätt byrå till jobbet.

Finns det några missuppfattningar kring vad en planner gör?
När jag träffar folk utanför byråvärlden brukar gemene man inte ha någon uppfattning alls. Och det kan vara svårt att greppa eftersom planners kan ha väldigt olika bakgrund. Jag har en examen från Handelshögskolan i Stockholm och har jobbat mycket mot webb så många av mina projekt handlar om hur företag kan förnya sin affär när branscher digitaliseras.

Vad är dina råd för att ligga i framkant?
1. Kunden. Kunden. Kunden. Sätt dig in i hur kunden tittar på din förpackning. Hur kunden läser din Facebook-uppdatering. Hur kunden upplever din kundtjänst. I dagens medielandskap finns det mer än någonsin att vinna på att vara relevant för sina kunder.

2. Var extremt tydlig. Det finns allt fler kanaler att koordinera, samtidigt är kundernas uppmärksamhet alltmer splittrad. Med ett tydligt budskap och distinkt tonalitet bygger du ett långsiktigt varumärke även när medielandskapet förändras.

Hör av dig till oss om du vill kontakta Victor eller om du vill veta mer om andra roller. Vi siktar på att fortsätta göra ytterligare intressanta nedslag framöver. 

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

KommunikationÖvrigt 7 april 2025

Framtidens arbetskraft: Frilansaren som företagets hemliga vapen

Arbetslivet förändras – är du redo? Den traditionella anställningen är på väg att omformas. Pandemin, den tekniska utvecklingen och skiftande värderingar hos arbetskraften gör att företag måste tänka om. Enligt ManpowerGroups rapport ”The New Human Age” söker Generation Z och Millennials mer flexibilitet, meningsfullhet och kontroll över sitt arbetsliv. Samtidigt ...

Läs mer
Man arbetar framför en bärbar dator

Ingen intervju – då är ditt CV problemet

Har du sökt 10+ jobb utan en enda intervju? Då är ditt CV problemet. Jag hör ofta och läser ofta om personer som har sökt väldigt många jobb, 100, 200+ jobb utan att få en enda intervju. Om du känner igen dig – sluta upprepa samma misstag. För sanningen är: ...

Läs mer
KommunikationIntervju 27 januari 2025

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar större roll

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar en allt större roll. Hur bör företag tänka 2025 när det gäller marknadsföring med Marketing Automation? Jag har intervjuat Rolf Kjerrgren, expert på insikt och datadriven kommunikation, marknadsföring och försäljning.   Rolf, hur hamnade du inom Marketing Automation, och vad har ...

Läs mer