Konsulter arbetar i moderna kontor
Övrigt 22 februari 2016

Vad gör en planner?

I det här inlägget gör vi ett nedslag i kommunikationsbranschen. Victor Berglund berättar om sin syn på rollen som planner och vad som krävs för att ligga i framkant.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Min uppgift som planner är att agera som en tolk mellan företagets mål och kreatörerna som ska skapa kommunikationen. Företagens mål är formulerade utifrån dess KPI:er, ”Öka antalet nya kunder med 10%”, torrt och oinspirerande. Det är därför min uppgift att översätta målen till en inspirerande brief för kreatörerna. För att göra det tar jag fram insikter om kunden och omvärlden. Det kan innebära att jag undersöker hur en konsument fattar ett köpbeslut eller hur digitalisering påverkar en specifik bransch.

Kan du ge några konkreta exempel på vad du kan bidra med på kundsidan?
Ibland har man inte det strategiska underlaget man behöver för att fatta ett välgrundat beslut. Om man exempelvis känner behovet av en starkare online-närvaro men inte vet vad man ska satsa på kan man hyra in en planner. Jag har jobbat mycket med strategier för webb och kan vara ett strategiskt stöd vid inhouse-satsningar. Jag kan också vara ett strategiskt stöd i större satsningar och hjälpa till att hitta rätt byrå till jobbet.

Finns det några missuppfattningar kring vad en planner gör?
När jag träffar folk utanför byråvärlden brukar gemene man inte ha någon uppfattning alls. Och det kan vara svårt att greppa eftersom planners kan ha väldigt olika bakgrund. Jag har en examen från Handelshögskolan i Stockholm och har jobbat mycket mot webb så många av mina projekt handlar om hur företag kan förnya sin affär när branscher digitaliseras.

Vad är dina råd för att ligga i framkant?
1. Kunden. Kunden. Kunden. Sätt dig in i hur kunden tittar på din förpackning. Hur kunden läser din Facebook-uppdatering. Hur kunden upplever din kundtjänst. I dagens medielandskap finns det mer än någonsin att vinna på att vara relevant för sina kunder.

2. Var extremt tydlig. Det finns allt fler kanaler att koordinera, samtidigt är kundernas uppmärksamhet alltmer splittrad. Med ett tydligt budskap och distinkt tonalitet bygger du ett långsiktigt varumärke även när medielandskapet förändras.

Hör av dig till oss om du vill kontakta Victor eller om du vill veta mer om andra roller. Vi siktar på att fortsätta göra ytterligare intressanta nedslag framöver. 

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

KommunikationTips och tricks 21 november 2024

Att ta in frilansare – smartare, snabbare och utan krångel

Det här med att rekrytera kan vara segt. Långa processer, dyra lösningar och det där eviga väntandet på att hitta “rätt person”. Men vad händer om du kan få tillgång till exakt rätt kompetens, precis när du behöver det och utan att binda upp dig? Frilansare är lösningen. Och nej, ...

Läs mer

2025 ökar kraven för digital tillgänglighet

Varför ska organisationer arbeta med digital tillgänglighet? Det finns flera svar på den frågan, men för Elin Svedling är det enkelt: det är en rättvisefråga. 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv lag i Sverige. Med nya lagkrav kommer tillgänglighet att vara en av de stora frågorna de närmaste åren. Det är helt enkelt ...

Läs mer

Dags för en frilansare? Här är fem tecken på att det är rätt tid

Vissa projekt känns som att de alltid ligger och skvalpar. Ni vet att de är viktiga, men ingen har tid att ta tag i dem. Eller så kanske teamet helt enkelt bara behöver en ny boost för att få igång kreativiteten igen. Oftast känns lösningen avlägsen, men med en frilansare ...

Läs mer