KommunikationIntervju 27 januari 2025

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar större roll

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar en allt större roll. Hur bör företag tänka 2025 när det gäller marknadsföring med Marketing Automation? Jag har intervjuat Rolf Kjerrgren, expert på insikt och datadriven kommunikation, marknadsföring och försäljning.

 

Rolf, hur hamnade du inom Marketing Automation, och vad har du för bakgrund?

– Det har varit en lång och spännande resa! Jag började som fotograf, men efter en olycka blev jag tvungen att tänka om. Jag utbildade mig inom formgivning och kommunikation, som låg nära till hands. Min kommunikativa karriär tog fart på Apoteket AB, där jag under 9 år arbetade med bolagets varumärke, grafiskproduktioner och kampanjer. 2010 avreglerades Apoteketmonopolet, vilket ledde till att större delen av min avdelning blev uppsagda, inklusive mig. Apoteket anlitade då en liten produktionsbyrå som hade köpt in ett nytt avacerat system (Xmpie) för personliga e-post och webbsidor. Detta blev startskott för 15 år inom data- och insiktsdriven kommunikation, marknadsföring och försäljning.

 

Vilka utmaningar brottas företagen med idag i sin kommunikation?

– En av de största utmaningarna som företag brottas med idag är att mycket av dagens kommunikation är statisk, traditionell och sker i fragmenterade silos. Marknad, försäljning, kundservice och andra avd. är inte samordnade vilket leder till en splittrad kundupplevelse och risk för överberbetning av kunden. En annan utmaning är att skapa en kundcentrerad, sömlös och omnikanalbaserad kommunikation som möter kunden på ett konsekvent och sammanhängande sätt i olika kanaler. En tredje utmaning är att många företag saknar förmågan att producera innehåll som är relevant och anpassat efter kundens profil, preferenser, beteende, behov och drivkrafter. Detta är ännu en betydande hinder, eftersom det finns enorma möjligheter inom MA för att just skapa en anpassad och effektiv kommunikation.

 

Vad krävs för en lyckad MA-implementering enligt dig idag?

– Implementeringen av Marketing Automation handlar inte bara teknik inom IT; MA behöver ett mer holistiskt synsätt och en tvärfunktionell organisation som arbetar integrerat och samordnat. Först och främst behöver ledningen förstå och engagera sig aktivt i MA implementeringen. Därefter är det avgörande att grundläggande beståndsdelar såsom syfte, affärsmål, KPI:er, budget, resurser, krav, processer, arbetsmetoder, roadmap med mera är på plats.

En viktig del i att lyckas med sin implementeringsprocess är att bygga ett starkt tvärfunktionellt MA-team med kompetenta medarbetare från olika delar av verksamheten, där projektledaren har mandat över de organisatoriska gränserna. Det är avgörande att säkerställa att kund- och affärsdata från olika kanaler och system integreras och harmoniseras. Datan måste hålla hög kvalitet och följa gällande lagstiftning såsom GDPR.

Det kan vara lockande att börja smått utan att ha vitala delar på plats, men verkligheten är lite mer komplex och det finns inga direkta genvägar. Infrastrukturen bör vara på plats innan man kan göra sina prof of concept (PoC) tester. Därför rekommenderar jag att man gärna tar hjälp av en erfaren MA-byrå. De kan bidra med värdefullt stöd i en genomlysning / förstudie, dela med sig av insikter om fallgropar och genvägar, branschtrender och best praxis. Med en extern leverantör sparar man både tid och pengar samt att implementering, blir i längden mer kostnadseffektiv.

 

Hur tror du marknadsförarna kommer omfamna AI?

– AI är här för att stanna, det vet alla vid detta laget. Jag tror att marknadsförare kommer att bli allt bekvämare att använda AI som ett stöd i det dagliga arbete, såsom för att hantera data, genomföra analyser, produktion av innehåll och publicering. Just nu överöses vi av lösningar och så kommer det se ut ett tag framöver. AI kommer bli allt bättre och jag tror, tyvärr, att AI kommer ersätta människan inom en kortare tidperiod än vad vi tror. Det gäller att kommunikatörer och marknadsförare håller sig uppdaterade inom AI och vågar tänka nytt, se alla möjligheter och framåt.

 

Du som varit med ett tag, hur ser du på den ”nya generationen” inom ditt område CRM/MA?

– Den stora skillnaden mellan mig och den nya generationen är nog mina referenspunkter. Jag är uppväxt i en tid när man umgicks med sina kompisar hela dagarna. Den fysiska interaktionen ligger i min generations DNA och följt med mig genom hela arbetslivet. Min drivkraft inom MA-området är att sammanföra avsändare och mottagare på ett sätt som uppskattas av båda parter och som genererar en win-win-situation. Den nya generationen är mer teknik- och resultatfokuserade och drivs av att skapa snabba klick och affärer i första hand. De är mindre intresserade av att bygga givande relationer. En kombination av båda perspektiven är den optimala lösningen.

 

Har du några intressanta tips både till de som känner att de är på efterkälken inom MA?

– För de som redan känner till MA-området, är mitt tips att omgående börja utbilda sig inom AI och undersöka hur AI kan integreras i deras nuvarande system och processer. Genom att skapa en AI-strategi kan företag både effektivisera kundbearbetningen och optimera sin kundupplevelsen, vilket genererar bättre resultat. AI:s potential för att analysera data, skapa personaliserat innehåll och automatisera kundinteraktioner gör det till ett ovärderligt verktyg inom MA-området.

Till de som ligger efter och inte har kommit igång med MA, rekommenderar jag en kombination av outsourcning och insourcning – så att man snabbt kommer ikapp. Börja med att outsourca MA-satsningen till en erfaren byrå som kan guida företag genom processen och säkerställa att all delar fungerar på ett effektivt sätt. När en stabil grund är etablerad och önskade resultat har uppnåtts, kan man gradvis börja insourca och bygga upp den intern MA-förmågan. Denna metodik skapar en smidig och effektiv övergång.

 

Har du en trendspaning, hur ser den ut inom MA-området?

Som jag nämnde tidigare är MA är på väg in i en ny och mer avancerad fas, där AI spelar en allt större roll. En trend är den mer realtidsbaserad kommunikation, där det automatiskt går att förutsäga och anpassa budskap och innehåll baserat på kundens profil, preferenser, interaktioner och behov på realtidsdata.

MA-plattformar kommer att bli allt mer dynamiska, där statiska flöden, traditionell segmentering och A/B-tester ersätts av AI-driven, omnikanalbaserad kommunikation. Integrationer mellan CRM, ERP, CDP och MA-plattformar blir också vanligare, vilket skapar högeffektiva möjligheter att uppnå en 360-graders kundvy genom hela kundresan – och det i realtid. AI kommer självklart spela en nyckelroll i att analysera och optimera kampanjer för att kunna automatisera företagens marknadsföring och försäljning. Utveckling innebär också att det kommer att bli strängare dataskyddslagar och högre krav på transparens gentemot kunderna för att bygga och upprätthålla deras förtroende. Frågan är om inte MA-begreppet redan är föråldrat…

 

Till sist, varför ska man skicka nyhetsbrev på söndagar kl 19.00?

– Det handlar om att nå kunderna vid rätt tidpunkt, när de är som mest mottagliga. Söndag kväll, runt kl. 19, är en tid då många småföretagare och beslutsfattare planera den kommande veckan. När jag testade detta hos Ahlsell fick vi en fantastisk respons: 87 % öppnade utskicket och 43 % klickade vidare. Timing är en avgörande faktor och genom att analysera kundbeteenden och testa olika tider går det att identifiera de perfekta tidpunkterna för att optimera intresse, engagemang och agerande.

Är ni intresserade av en orientering av vilka möjligheter som finns med Marketing Automation, boka in Rolf för en presentation! jens@enkl.se 0731-822926

 

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

KommunikationTips och tricks 17 december 2024

Att ta in frilansare – smartare, snabbare och utan krångel

Det här med att rekrytera kan vara segt. Långa processer, dyra lösningar och det där eviga väntandet på att hitta “rätt person”. Men vad händer om du kan få tillgång till exakt rätt kompetens, precis när du behöver det och utan att binda upp dig? Frilansare är lösningen. Och nej, ...

Läs mer

2025 ökar kraven för digital tillgänglighet

Varför ska organisationer arbeta med digital tillgänglighet? Det finns flera svar på den frågan, men för Elin Svedling är det enkelt: det är en rättvisefråga. 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv lag i Sverige. Med nya lagkrav kommer tillgänglighet att vara en av de stora frågorna de närmaste åren. Det är helt enkelt ...

Läs mer

Dags för en frilansare? Här är fem tecken på att det är rätt tid

Vissa projekt känns som att de alltid ligger och skvalpar. Ni vet att de är viktiga, men ingen har tid att ta tag i dem. Eller så kanske teamet helt enkelt bara behöver en ny boost för att få igång kreativiteten igen. Oftast känns lösningen avlägsen, men med en frilansare ...

Läs mer