DesignIntervju 2 september 2024

Ny intervju med Andreas Lindemark – ett år senare med AI

För ett år sedan lät jag intervjua filmaren/storytellern Andreas Lindemark om möjligheterna med AI och följer här upp med en till intervju.

Dela nyhetsartikel

Förra året var det nog en hel del som kände sig osäkra inför vad AI skulle betyda för deras egen karriär. Hur ser det ut idag?

– För snart 1,5 år sedan började jag att prompta i Midjourney och upplevelsen att kunna få fram fantastiska motiv med bara några meningar text, kändes nästan som en förälskelse. Jag trodde knappt det var sant när jag såg resultaten. Min inställning då, och idag, är att AI tillför kreativitet istället för att ta bort kreativitet. Och sedan en tid har jag tittat på vad som går att göra inom rörligt. Där går det riktigt fort nu, kolla t ex https://runwayml.com/

 

Hur påverkas din bransch?

– Jag tror tyvärr att utvecklingen kommer slå hårt, även mot de kreativa branscherna. Min spaning är att också att många av de här AI-tjänsterna kommer utveckla bättre och mer intuitiva gränssnitt, och då kommer verkligen AI som verktyg vara tillgänglig för alla. För att inte tala om hyperrealistiska avatarer som vi nog snart kommer se mer av.

 

Kan du ge något exempel?

– Om man t ex pratar om att skapa innehåll, bild eller ljud, där händer det väldigt mycket. Man väljer stil, tema, budskap etc genom att dra i reglar och kryssa i boxar. Får fram AI-genererad voice-over, musik, ljud-effekter, bild, rörligt. Och alla andra verktyg som finns framtagna för att underlätta processen att t ex ta fram film. Men jag tror samtidigt att de som redan är duktiga på innehåll, som sitter på kunskaperna är de som fortsatt kommer vara i framkant och kan nyttja tekniken till fullo. När jag med min bakgrund tar fram en bild i Midjourney så beskriver jag helt enkelt i text hur min process ser ut, när jag t ex ska fotografera ett porträtt. Jag ger instruktioner om ljusets karaktär, kamerainställning, färger, känsla och vad jag få fram. Det är skillnaden mot att bara prompta t ex “Kattunge i ett fönster”.

Men jag har självklart också funderingar på hur AI´s framfart påverkar mig, och branschen. Jag ser varje dag inlägg på sociala medier att frilansare och företagare berättar att uppdragen sinar, att återkommande kunder som man haft i flera år tystnar. Det beror säkert på flera orsaker, som lågkonjunktur. Jag ser också att företag i högre utsträckning väljer att anställa t ex filmare och fotografer, innehållsmakare, istället för att lägga ut produktioner externt.

 

Idag säger man att AI är en Co-pilot till människan. Vart är vi på väg?

– Ja, motståndare till ny teknik är nog de som kommer att få det kämpigt framöver. För mig som innehållsperson finns många tillämpningsområden där AI ingår i mitt arbete. Jag gick en AI-kurs i somras, en av fördelarna med den kursen är att jag kommit igång och använder ChatGPT i mycket större omfattning än tidigare, i stort sett i varje steg i den kreativa processen. Jag har skapat en egen ChatGPT som fungerar lite som min duktiga produktionsassistent. Det har sparat mig enormt med tid och samtidigt gjort mig mer kreativ. Jag har också ändrat ett beteende till, att jag nu börjar med att prompta fram bilder i Midjourney istället för att surfa runt på t ex Istockphoto. Här är ju AI perfekt. Om jag t ex vill ha en snygg bakgrundsbild i en presentation, eller skisser till ett storyboard, eller en kort klippbild i en film. Prompta fram en bild i Midjourney, ta den vidare till exempel Runway, eller Leonardo, och få liv i den.

En spaning jag har är att mycket av det rörliga på sociala medier kommer vara AI-genererat, mycket är det redan idag. Korta rörliga annonser som går att få fram snabbt med en dator, eller med mobilen. Effektivt, och billigare.

 

Vilka utbildningar kan du idag rekommendera för de som vill få en introduktion eller som vill gå mera på djupet?

– Jag ser nya AI-kurser och utbildningar varje dag i flödet. Den här kursen som jag gått klart precis är lite längre. De flesta jag sett är i omfattning är allt ifrån några timmar, till ett par dagar. Den här kursen tar ca en månad att gå igenom, och de har ett par olika inriktningar. Jag har precis gått klart AI Advertising: https://curiousrefuge.com/ai-advertising

 

 Hur ska man idag prissätta sina tjänster nu med tanke på AI verktygen?

– Det ska ju gagna kunden, helt klart. Jag tänker att jag måste ju ta betalt för min tid och dels vad värdet är som jag tillför. Om jag jämför arbetsprocessen med att jag sitter på mitt kontor med min dator och producerar AI-genererat content i säg 5 timmar istället för två heldagar ute hos kund eller på en annan ort, det ska ju påverka summan på fakturan.

 

Fler exempel på hur detta kan slå mot de kreativa branscherna?

– Det handlar om pengar. Om ett företag förstår att det finns nya, effektiva sätt att producera innehåll så är min gissning att många lär vilja titta på de möjligheterna. Då blir det svårt för t.ex en kommunikationsavdelning att köra business-as-usual. Följden lär bli att man kapar kostnader, på t ex personal.

 

Ser man skillnaden på AI genererad film/foto jämfört med riktigt tagna bilder?

– Jag märker en trend idag, jag hör ibland ”det där blev lite för snyggt, vi vill att det ska kännas mer som att man filmat med mobilen”. Formen har nästan blivit innehållet. Det kan se lite ut hur som helst, särskilt om man gör innehåll som man vill ska fungera på SoMe. För en bildmänniska gör det lite ont i hjärtat men å andra sidan, innehållet, budskapet är prio.

 

Hur menar du?

Formen jämförs idag med Instagram, Tiktok mm. Även om man som företag själv inte finns på de kanalerna så tror jag ändå att många påverkas. Jag tror att många företag funderar just nu hur de ska göra rörligt innehåll, hur ska det se ut? Ska verkligen VD´n prata om hur bra företaget är, i en tre minuter lång film? Finns det andra sätt, att kommunicera? Film har idag blivit en konsumtionsvara, förr, en kvalitetsprodukt.

 

Kan det vara en nackdel för dig att du kör själv som frilans?

– Nackdelen tror jag är, om man inte hänger med i utvecklingen. Här har man nog ett tillfälle nu att ta mark. Men nej, jag har ju nästan alltid kört solo, gett mig ut själv och gjort film med mina kunder. Det är en jobbig period nu för de som har dyra kostnader, t ex de bolag som sitter i dyra lokaler.

 

Slutligen, vilka är idag dina Go-to’s, favoriter som AI verktyg?

– Om jag vill få fram bild eller röligt brukar jag börja med att få fram en bild i Midjourney. Skalar upp bilden för bättre kvalitet med Pixelcut. Använder den uppskalade bilden som referens i Runway för att sedan få bättre videokvalitet med Topaz Video AI. Nu kommer riktigt bra tjänster för t ex voice-over som https://revoicer.com/ . https://www.synthesia.io/ är intressant. Vill du skapa AI-genererad musik? Testa https://suno.com/create

 

Här kan man titta på några exempel på vad jag kan göra med AI idag.

Här finner du den första intervjun av Andreas Lindmark, gjord av content writern Mats Lindeborg.

 

Behöver du konsultförstärkning när det gäller storytelling och film i något projekt så kan Andreas Lindemark bokas via mig på ENKL. Hör av dig bara på 0731–822926 eller jens@enkl.se.

 

Senaste nyheterna

KommunikationTips och tricks 21 november 2024

Att ta in frilansare – smartare, snabbare och utan krångel

Det här med att rekrytera kan vara segt. Långa processer, dyra lösningar och det där eviga väntandet på att hitta “rätt person”. Men vad händer om du kan få tillgång till exakt rätt kompetens, precis när du behöver det och utan att binda upp dig? Frilansare är lösningen. Och nej, ...

Läs mer

2025 ökar kraven för digital tillgänglighet

Varför ska organisationer arbeta med digital tillgänglighet? Det finns flera svar på den frågan, men för Elin Svedling är det enkelt: det är en rättvisefråga. 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv lag i Sverige. Med nya lagkrav kommer tillgänglighet att vara en av de stora frågorna de närmaste åren. Det är helt enkelt ...

Läs mer

Dags för en frilansare? Här är fem tecken på att det är rätt tid

Vissa projekt känns som att de alltid ligger och skvalpar. Ni vet att de är viktiga, men ingen har tid att ta tag i dem. Eller så kanske teamet helt enkelt bara behöver en ny boost för att få igång kreativiteten igen. Oftast känns lösningen avlägsen, men med en frilansare ...

Läs mer