Filmare Andreas Lindemark om utvecklingen inom AI.
DesignIntervju 26 september 2023

”AI är kul och skapar helt nya möjligheter”

I den här intervjun träffar vi Andreas Lindemark, frilansande filmare som du kan anlita via ENKL frilansservice. Det händer mycket nu inom kommunikationsvärlden, där bild och film är en av de första branscherna som påverkas starkt av dagens AI-utveckling.

Dela nyhetsartikel

Hej Andreas, berätta gärna kort om din bakgrund och vad du gör

– Jag är filmare med en bakgrund från tv-branschen. I 15 år jobbade jag med nyhetsproduktion, samhällsprogram och dokumentärt, och därefter på olika produktionsbolag. 2014 blev jag egen och började frilansa genom mitt bolag CinemaNord.

Vilken nytta hade du av din bakgrund när du startade eget?

– Om vi utgår från min bakgrund inom nyheter så blev det ganska enkelt att ta det arbetssättet och gå över till rörligt och konsulta i eget företag. När jag startade var det i en tid när intresset ökade kraftigt för att kommunicera rörligt. Jag tror också med min bakgrund, att ta fram tv-reportage och hela det dokumentära tänket, är det enkelt att liksom spela upp den tilltänkta filmen i huvudet innan filmen faktiskt är gjord, det påverkar mycket hur jag arbetar. Jag har fördjupat mig i att bli så duktig som möjligt på att berätta saker med en kamera och en mikrofon. Storyn och känslan är alltid i fokus för mig.

Sen handlar film mycket om planering och därefter ge sig ut och bocka av. Utan ett bra förarbete blir allt sen ganska rörigt. Jag är mer för struktur och god planering.

Vi har ju gått igenom ett stort skifte med sociala medier och AI genomsyrar snart allt kommunikationsjobb, hur har de förändringarna påverkat dig?

– Med sociala medier kom en stor förändring. När jag började jobba inom tv var jag van vid att jobba för producenter som var extremt noga med precis alla detaljer och det var alltid en strikt kvalitetskontroll innan ett program fick ok att sändas på tv. Jämfört med den noggrannheten kändes det som att i sociala medier kastades det bara ihop något för att snabbt kunna skickas upp.

Men med sociala medier kom också en frihet och en lekfullhet, där allt inte behövde vara perfekt. Jag, och hela branschen i stort, har behövt hitta en kompromiss mellan ”perfekt i alla detaljer” och ”snabbt och lekfullt”.

Kan du ge något exempel?

– Ja filma med mobilen till exempel, med en smartphone har du ju en filmstudio i fickan. Jag har tillsammans med Marcus Höök på Agera Kommunikation tagit fram en utbildning för att vässa sin kommunikation genom att filma med mobilen. Jag använder ofta mobilen när jag är ute och filmar. Ibland passar det bättre att använda mobilen, att ta vara på ett tillfälle som ”händer nu” och inte behöva gå och hämta en större kamera med all teknik, och då missa tillfället.

Det andra stora skiftet som händer nu, AI, känns det spännande? Är du orolig?

– Jag vet att många branschkollegor är oroliga, men AI är kul och skapar helt nya möjligheter. I stort sett varje dag sitter jag i ren lust och glädje och leker och förra veckan fick jag mitt första skarpa uppdrag som … ja vad heter yrket egentligen?

Prompt engineer kanske?

– Nån sade, promptograph och det lät ganska kul, och jag tänkte, ”hmm … jag kanske kan få in uppdrag på det här”. Den förfrågan jag fick från en bekant handlade om att ta fram bakgrundsbilder till en webbplats, där de behövde fotorealistiska bilder. De bilderna skulle ta tid och vara rätt krångliga att få fram med en kamera. Jag tror faktiskt inte heller att det skulle bli lika bra bilder.

Varför fick du frågan om att göra det via AI och inte som en vanlig fotograf och filmare?

– Jag antar att han hade sett min lek med AI på Instagram och visste att jag hade koll. Jag tror också han tänkte att det skulle gå snabbare och kosta mindre, och det gör det ju. Att få fram de bilderna skulle varit en helt annan procedur, där jag hade följt med dem en helg och sen postproducerat i ett par dagar. Det här gick betydligt snabbare än så.

Det finns jättemånga branscher som har nytta av AI-genererade bilder. Ta en restaurang som inte har så stor budget att fotografera för, jag skulle kunna ta fram AI-bilder på alla klassiska rätter som finns, snabbt och supersnyggt. Varför skulle de anlita en fotograf och hålla på i dagar?

Konsulttjänster för AI-genererad kommunikation kommer att explodera väldigt snart, även för rörligt material.

Filmare Andreas Lindemark om utvecklingen inom AI.
AI-genererade bilder av Andreas Lindemark.

 

Vilka faror ser du med AI?

– När det går så snabbt och enkelt att ta fram en bild eller en film finns det en klar risk att grundarbetet inte görs. Att jobbet inte är förankrat i en större helhet. Företag saknar ofta en strategi för rörligt, ett mer långsiktigt tänk. Och den strategin behöver hänga ihop med övrigt kommunikationsarbete.

Sen finns det en utmaning för alla filmare att motivera sitt värde i kedjan. Den som även vill vara med och skapa innehållet måste få komma in tidigare i processen. Det är min ambition och det gör filmen bättre. Min roll när jag kommer in lite tidigare som konsult är att bli en sorts historieletare där jag kan bidra med att få fram bättre historier och ofta berätta historien på ett litet annorlunda sätt än vad kunden tänkt från början. Där ligger min styrka som filmare. Ibland måste jag också vara rak och säga att den här idén kommer nog inte att engagera tittaren, låt oss se vad vilken annan historia vi kan berätta.

Mitt råd till kunder är att ta fram en brief kring idén, men sen ha en lite mer öppen approach: ”Hur skulle du som filmare välja att berätta det här?”.

Vilken roll brukar du ta i ett samarbete?

– Jag är engagerad, ser mig själv som en inhouse-person som vill hjälpa till att berätta ”våra” historier. Jag vill hjälpa kunder genom att komma in som filmproducent och ta ansvar hela vägen – från idé till berättarstrategi och genomförande. Långsiktiga och nära relationer behövs för att kunna jobba bra tillsammans. Som frilansare är jag nog extra engagerad och kunderna får mycket för sina pengar.

Avslutningsvis då, vad gör du när du inte filmar?

– Sitter med mobilen hela helgerna i soffan och skriver promptar haha. Nejdå, men som egen jobbar jag med det jag tycker är kul, så mycket av min fritid går till samma sak som jag gör när jag jobbar.

Men annars … jag jobbar mycket hemifrån och risken med det är att fastna hemma för mycket. Min nya vana är att ta ut cykeln en timme på lunchen och leta upp ett utegym. Vi får se hur det blir med utegymmet i december, jag gillar inte klassiska gym så mycket. Men det kanske går att prompta med mobilen och köra benpress samtidigt, får testa det.

 

Filmare Andreas Lindemark ser stora möjligheter med AI.

Behöver du konsultförstärkning på filmsidan i något projekt så kan Andreas Lindemark bokas via mig på ENKL. Hör av dig bara på 0731–822926 eller jens@enkl.se.

Text av Mats Lindborg, frilansande copywriter hos Jens på ENKL.

Senaste nyheterna

Övrigt 25 april 2024

The Age of Adaptability

Nu har det kommit ut en ny insiktsfull rapport från ManpowerGroup. I deras senaste ”The Age of Adaptability” tas ett flertal trender upp och jag tänkte fortsätta fokusera på vad företag måste tänka på för att bemöta människor för att attrahera arbetskraft.

Läs mer
DigitaltIntervju 8 april 2024

Kreatören som konverterade till data

Dagens traditionella marknadschefer kommer troligen på sikt att samarbeta i ännu större utsträckning med kreativa analytiker som ser möjligheter i stora mängder data. I den här intervjun pratar vi med Henrik Baecklund som är en frilansande digital analytiker.

Läs mer
KommunikationIntervju 4 april 2024

Gabriela Ortiz håller koll på ditt projekt

I flera av de senaste artiklarna har vi intervjuat människor med lite mer ovanliga yrken inom kommunikation. Därför ville vi prata med någon som jobbar med ett av de vanligaste, som ENKL ofta hyr ut som frilans. Säg hej till produktionsledare Gabriela Ortiz.

Läs mer