2025 ökar kraven för digital tillgänglighet

Varför ska organisationer arbeta med digital tillgänglighet? Det finns flera svar på den frågan, men för Elin Svedling är det enkelt: det är en rättvisefråga. 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv lag i Sverige. Med nya lagkrav kommer tillgänglighet att vara en av de stora frågorna de närmaste åren. Det är helt enkelt dags nu att börja titta på din organisations digitala tillgänglighet.

Hej Elin, berätta kort om vad du gör? 

– Hej! Jag är produktdesigner med specialisering inom digital tillgänglighet. Med nästan tio års erfarenhet som UX/UI-designer har jag under de senaste åren fördjupat mig inom tillgänglighetsområdet. Jag har även nyligen startat eget företag, som heter Spontan Design.

Vad menas egentligen med tillgänglighet?

– Min specialisering inom tillgänglighet innebär att min design alltid är inkluderande. Inkluderande design handlar om att göra till exempel webbplatser, appar och e-handelssajter tillgängliga och användarvänliga för alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar. Det kan vara att göra det digitala innehållet tillgängligt för personer med synnedsättning, hörselnedsättning eller kognitiva svårigheter. Även motoriska svårigheter kan bli ett hinder om designen inte är skapad ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Varför ska man arbeta med digital tillgänglighet?

– Dels är det en moralisk fråga: är det viktigt för oss som företag att vara inkluderande och sträva efter tillgänglighet för alla? Här lyser det – enligt mig – ett solklart ja som svar. Sen är det också en ekonomisk fråga. 16 procent (enligt World Health Organization) av världens befolkning lever med någon form av funktionsnedsättning. I Sverige räknar SCB med att det är omkring 36 procent. Genom att inte jobba med tillgänglighet riskerar du att tappa en stor del av användarna och köpkraften.

Snart kommer det även nya lagkrav kring tillgänglighet. De här lagarna gör det här ännu viktigare, eftersom organisationer nu kan bryta mot lagen om de inte uppfyller standarder för tillgänglighet.

Vi stannar kvar en stund vid lagkravet, beskriv lite närmare

– Det nya kravet baseras på EU:s tillgänglighetsdirektiv och träder i kraft som svensk lag 28:e juni 2025. Tillgänglighetsdirektivet omfattar till exempel e-handelstjänster, banktjänster, e-böcker, kortläsare och självbetjäningsautomater. Det nya lagkravet innebär en betydande påverkan på många företag och organisationer. Idag finns det lagkrav som innebär att vissa organisationer måste anpassa sina webbplatser, men det nya kravet är betydligt mer krävande.

Det är 1,5 år kvar, vad kommer hända under den här tiden?

– Det finns risk att ingenting händer nu i början, men att när det närmar sig så får alla bråttom i slutet. Mitt främsta råd är att påbörja arbetet så snart som möjligt. Börja med förstudier för att se hur förändringarna påverkar, vad de kostar, och hur lång tid de tar att genomföra.

Idag är det inte jättevanligt med tillgänglighetsspecialister, något jag vill ändra på genom att börja prata allt mer om ämnet.

Hur kom du in på området tillgänglighet?

– Jag har alltid brunnit för rättvisa. Jag anser att alla människor är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter. För mig blev det därför ett naturligt steg mot att börja jobba med tillgänglighet. En inkluderande design bidrar till att alla användare får chansen att uppleva, handla och använda smarta digitala tjänster.

Elins 5 bästa tips för arbete med digital tillgänglighet:

  1. Skapa ett tillgänglighetsteam.
    Ett tillgänglighetsarbete är en komplex och viktig uppgift som kräver samarbete och olika kompetenser. Ta hjälp av varandra, lär varandra och ta in experthjälp utifrån om det inte finns inom företaget.
  2. Använd responsiv design.
    Se till att din webbplats är responsiv och fungerar bra på olika enheter och skärmstorlekar. Detta gynnar användare med olika funktionsnedsättningar och skapar en bättre användarupplevelse överlag.
  3. Använd semantisk HTML.
    Använd rätt HTML-element för varje typ av innehåll. Användningen av semantisk HTML, såsom <nav>, <html lang=”X”> , <header> , <h1> och <h2> gör det enklare för skärmläsare och andra hjälpmedel att förstå och tolka webbsidan korrekt.
  4. Testa med användare med funktionsnedsättningar.
    Det bästa sättet att säkerställa tillgänglighet är att låta användare med funktionsnedsättningar testa din webbplats och ge feedback. Detta kan inkludera personer med synnedsättningar, hörselnedsättningar och motoriska funktionsnedsättningar. Användartestning kan ge värdefulla insikter och hjälpa dig att identifiera och åtgärda tillgänglighetsproblem.
  5. Följ WCAG.
    Uppfyller din webbplats WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) så vet du att den uppfyller internationella tillgänglighetsstandarder.

Här finns mer att läsa om den nya lagen:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/05/sou-202144/

https://digin.nu/krav-och-regler/tillganglighetsdirektivet/

Vill du se mer av vad Elin gjort kan du kolla in hennes portfolio

Jens kommentar: Det är en ganska stor brist på konsulter med gedigen kunskap kring digital tillgänglighet och den lär inte bli mindre ju närmare vi kommer att EU:s tillgänglighetsdirektiv blir svensk lag 28:e juni 2025. Hör av dig till mig så stöttar jag dig med kompetens inom området.

 

Text av Mats Lindborg, frilansande copywriter hos Jens på ENKL. 

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

Digitalt
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Specialistens återtåg i kölvattnet av tekniksprång och turbulens

2023 och 2024 var och är en tuff period för många bolag och konsulter. Resultat sjönk och det är fortfarande en global instabilitet. Jag har kollat runt lite och presenterar här några intressanta punkter som påverkar företag och konsultbranschen just nu.

Läs mer
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Får du ingen återkoppling?

Lite tankar. Idag är det ett otroligt högt tempo. Det är många ansökningar till konsultuppdrag och fasta tjänster hos nästan alla företag. Trycket är så stort att företagen eller vi rekryterare har svårt att hänga med att upprätthålla god kommunikation. Processerna idag är så slimmade så att en sökande i ...

Läs mer
KommunikationTips och tricks 10 september 2024

Del 2: Fyra nya röda flaggor inför nya frilansuppdrag

Det finns många perspektiv på vad som gör ett samarbete mellan konsult och kund framgångsrikt. Här rundar jag av med del två, tips 5–8, av min artikel kring röda flaggor och vad en konsult och kund ska akta sig för i ett nytt kunduppdrag.

Läs mer