KommunikationÖvrigt 13 maj 2022

Fem konsulttrender 2023

Source är en av världens ledande leverantörer av information om konsultindustrin. Varje år summerar de alla sina insikter från året innan i fem ledande trender.

För frilansare är trend 2: ”Expertise and the skills shortage”, särskilt intressant. Behovet av specialexpertis har gått från plats 15 av 16 attribut vid starten av 2021 till plats 2 i början av 2022.

Men även konsultföretagen har problem att hitta rätt kompetens. 17 % av konsultfirmorna är bekymrade över att konsulter lämnar för att fortsätta sin karriär någon annanstans eller göra något helt annat.

Som Source Global Research säger i sin trendrapport: ”While 2021 was the year in which the talent war went nuclear, 2022 will be the year in which the consulting industry has to create a better, more coherent, and more sustainable response.”

De fem trenderna hittar du här:

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

KommunikationÖvrigt 7 april 2025

Framtidens arbetskraft: Frilansaren som företagets hemliga vapen

Arbetslivet förändras – är du redo? Den traditionella anställningen är på väg att omformas. Pandemin, den tekniska utvecklingen och skiftande värderingar hos arbetskraften gör att företag måste tänka om. Enligt ManpowerGroups rapport ”The New Human Age” söker Generation Z och Millennials mer flexibilitet, meningsfullhet och kontroll över sitt arbetsliv. Samtidigt ...

Läs mer
Man arbetar framför en bärbar dator

Ingen intervju – då är ditt CV problemet

Har du sökt 10+ jobb utan en enda intervju? Då är ditt CV problemet. Jag hör ofta och läser ofta om personer som har sökt väldigt många jobb, 100, 200+ jobb utan att få en enda intervju. Om du känner igen dig – sluta upprepa samma misstag. För sanningen är: ...

Läs mer
KommunikationIntervju 27 januari 2025

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar större roll

Marketing Automation kräver bättre planering 2025 där AI spelar en allt större roll. Hur bör företag tänka 2025 när det gäller marknadsföring med Marketing Automation? Jag har intervjuat Rolf Kjerrgren, expert på insikt och datadriven kommunikation, marknadsföring och försäljning.   Rolf, hur hamnade du inom Marketing Automation, och vad har ...

Läs mer