Lucia Mati, konsult inom SEO och digital analys
DigitaltÖvrigt 12 december 2022

Starta din övergång till nya Google Analytics idag

Den 1 juli 2023 stängs gamla versionen av Google Analytics ner. Vad betyder det för ditt företag och vad bör du göra nu? Vi har pratat med Lucia Mati som är konsult inom digital analys och SEO om framtidens analysverktyg.

 

Hej Lucia, välkommen till vår intervju, vi kan börja med att du presenterar dig kort

– Jag är konsult inom digital analys och sökmotoroptimering, eller SEO som det förkortas. Och så bygger jag hemsidor. I min egen webbshop, unicornsaker.se, säljer jag magiska enhörningssaker.

Jag har en kandidat i ekonomi med inriktning marknadsföring och sen har jag läst två magistrar, en i digital kommunikation och en i digital affärsutveckling. Men skolan är teoretisk, det jag gör idag har jag lärt mig via anställningar och uppdrag jag haft.

Vad innefattas egentligen i digital analys?

–Att jobba med olika verktyg för att få de kundinsikter som behövs. Google Analytics är ett av de viktigaste verktygen, men beroende på vilka produkter och tjänster som säljs kan det finnas andra verktyg som är ännu mer relevanta.

Hur ser din relation till ENKL ut?

– Den går tillbaka till 2017, där Jens jobbat på att få ut mig på olika uppdrag inom SEO och digital analys.

Har det gått bra?

– Ja det tycker jag, behovet av analys av data bara växer. Hur man får upp sidor i rankingen i sökmotorer är också ständigt efterfrågat, men där är konkurrensen större, det finns många företag och konsulter som jobbar med SEO. Inom digital analys däremot finns det hur mycket som helst att göra.

Google gör en stor förändring av Google Analytics, vad är det för förändring?

– Google Universal Analytics stängs ner och slutar samla in data och ersätts av Google Analytics 4, eller GA4 som de flesta säger. GA4 är utformat för att möta framtidens behov av mätningar.

Nedstängning juli 2023, det är ju ganska snart

– Ja, det är det. Google gick ut brett med information för några veckor sedan, 16 november fick jag mejl. För oss som jobbar i verktyget har det funnits information länge, men för någon som inte jobbar aktivt kom det nog som en stor nyhet. Det är inte så långt bort tills det stängs ner och det är ganska bråttom med att påbörja arbetet med övergången – om det inte redan är gjort.

Varför är det bråttom?

– Därför att den som börjar med GA4 först nära nedstängningen 1 juli 2023 kommer bara ha korttidsdata att jobba med, och den är svårare att ta beslut på, så det är viktigt att börja ställa om redan idag. Data från det gamla systemet kan inte heller överföras till det nya systemet. Sen, inte minst, så är det ju ett bättre system som ger bättre data. Det finns ingen anledning att vänta.

På vilket sätt är det bättre, hur förbättrar det företags arbete?

– I den nya versionen kan du till exempel hämta händelsebaserade data – från både appar och webbplatser. Ett exempel: om en användare öppnar en app, scrollar ner till slutet av sidan och klickar på en länk så kan man samla ihop den datan i en analys. Innan har datan varit mer sessionsbaserad, där man till exempel kollar på om kunden varit på en sida och hur länge. Med GA4 går det att följa kundens beteende mer specifikt genom olika händelser.

Hur påverkas andra Googleverktyg?

– På ett positivt sätt, det blir enklare att sammankoppla system med GA4. Google har jobbat mycket med integration av andra produkter i systemet. Du kan till exempel enkelt koppla ihop Google Ads-länkar, Google Search Console och BitQuery för mer avancerade analysdata.

Vad bör ett företag tänka på idag? Och vad bör de göra?

– De borde installera GA4 idag för att kunna få en fullständig överblick över konsumentbeteenden och känna sig säkra på framtidens analysverktyg. Då blir det också enklare att kunna jämföra data mellan gamla och nya systemet och avgöra vad man vill ha med sig från det gamla. Göra en liten audit helt enkelt. Med GA4 blir det också lite mer detaljrika KPI:er kring vad man vill få ut av kundanalysen, och nya KPI:er behöver sättas upp.

Vart ska man vända sig om man vill ha hjälp med den här övergången?

– Prata med din analyskontakt så snart som möjligt och få det gjort. Har du ingen kontakt, eller inte är helt nöjd med den du har, ring Jens så kan han nog hitta någon 🙂

 

Lucia har samlat ihop några bra tips till dig som vill läsa mer på egen hand. Lycka till med ditt framtida analysarbete!

Dela nyhetsartikel

Senaste nyheterna

KommunikationTips och tricks 21 november 2024

Att ta in frilansare – smartare, snabbare och utan krångel

Det här med att rekrytera kan vara segt. Långa processer, dyra lösningar och det där eviga väntandet på att hitta “rätt person”. Men vad händer om du kan få tillgång till exakt rätt kompetens, precis när du behöver det och utan att binda upp dig? Frilansare är lösningen. Och nej, ...

Läs mer

2025 ökar kraven för digital tillgänglighet

Varför ska organisationer arbeta med digital tillgänglighet? Det finns flera svar på den frågan, men för Elin Svedling är det enkelt: det är en rättvisefråga. 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv lag i Sverige. Med nya lagkrav kommer tillgänglighet att vara en av de stora frågorna de närmaste åren. Det är helt enkelt ...

Läs mer

Dags för en frilansare? Här är fem tecken på att det är rätt tid

Vissa projekt känns som att de alltid ligger och skvalpar. Ni vet att de är viktiga, men ingen har tid att ta tag i dem. Eller så kanske teamet helt enkelt bara behöver en ny boost för att få igång kreativiteten igen. Oftast känns lösningen avlägsen, men med en frilansare ...

Läs mer