Konsten att vårda ett 200 år gammalt varumärke
Markus Hallberg arbetar som frilansande formgivare i ateljén hos Swedish Match genom ENKL Frilansservice. På avdelningen finns en AD, en copy, två originalare och en produktionsledare. Swedish Match säljer en dosa snus av märket General varannan sekund, 140 tusen per dag och omsätter närmare 14,5 miljarder SEK.
Berätta! Vilka utmaningar arbetar du med på Swedish Match?
Ofta får man försköna olika produkter som formgivare, men inte inom tobak. Alkohol- och tobakslagen är extremt strikt. Det får inte finnas kampanjer innehållande folk som snusar och inte heller några trevliga miljöer utan det ska vara sakligt.
Vad har varit roligast?
Det är otroligt kul att jobba med varumärken som är 150-200 år gamla som General och Ettan då alla vet vad det är. För General har jag jobbat med en kampanj som har lanserats under januari/februari. Jag har utgått från olika produkters grafiska maner och omarbetat det till butiksmaterial. Det handlar om klistermärken, skyltar och ljuslådor/displayer – bland annat till den egna butiken på Kungsgatan i Stockholm.
Hur ofta designar ni om produkter? Ofta! Det är ett sätt att modernisera produktportföljen, och det behöver göras när bolaget tar fram nya smaker, produkter och så vidare. Det är också viktigt att ta fram ett tydligt och informativt material då det ofta finns ett stort produktsortiment i butikerna där produkterna säljs.
Vad har du för bakgrund?
Jag har arbetat som frilansande formgivare i åtta år. Det har gett mig en stor erfarenhet av olika varumärken och typer av kampanjer. Med åren lär man sig vart man ska lägga tid och vara effektiv redan i början.
Varför bestämde du dig för att jobba som frilans?
Jag ville styra mer av min tid och ha större flexibilitet. Jag hade ett bra upplägg hos en tidigare kund där jag fick göra allt butiksmaterial. För de som vill testa frilanslivet så är mitt råd att inte se det som något definitivt utan testa en period och se om det passar.
Vilka trender inom formgivning ser du just nu? Vad ska man ha koll på?
En positiv trend är att förpackningar blir viktigare som bärare av ett varumärke och dess värden och bara blir snyggare, mer hållbara och bättre. I Swedish Match fall jobbar vi med återvinningsbara dosor.
Hör av dig till oss om du vill nå Markus eller om du vill veta mer om andra roller.