KommunikationIntervju 4 april 2024

Gabriela Ortiz håller koll på ditt projekt

I flera av de senaste artiklarna har vi intervjuat människor med lite mer ovanliga yrken inom kommunikation. Därför ville vi prata med någon som jobbar med ett av de vanligaste, som ENKL ofta hyr ut som frilans. Säg hej till produktionsledare Gabriela Ortiz.

Dela nyhetsartikel

Gabriela, vad gör en produktionsledare?

– I praktiken betyder det att det är jag som har uppgiften att driva projekt framåt, inom tidplan och budget. Mycket av jobbet handlar om ha koll på alla delar i ett projekt, sätta rimliga tidplaner som alla är nöjda med och sen se till att de hålls.

Berätta om din bakgrund

– Jag började på byrå, för 20 år sedan kanske. Rönnberg McCann hette byrån. En sån där poppisbyrå då, en del av den svenska reklamhistorien. Jag jobbade i receptionen och det var jättekul. Egentligen var det ett extrajobb, jag pluggade ekonomi efter gymnasiet, men det här var mycket roligare. Alla var coola. Och roliga. Vi hade spännande kunder och då kände jag: ”Men ekonomi är skittråkigt. Jag vill göra det här istället.” Så jag började plugga marknadskommunikation och produktionsledning på Berghs istället. Och så fick jag mitt första jobb på Abby Norm, som byrån hette då. 

Och sen har du hängt kvar i byråvärlden?

– Ja, jag har jobbat ganska många år på olika reklambyråer, men också på kundsidan, på H&M, Folksam och Trygg Hansa. Både som anställd och frilans. Branschen har ju utvecklats en del sedan jag började. Nästan allt som produceras nu är digitalt. För min del känns det tryggt att både kunna print-världen och den digitala världen. De senaste åren har jag också jobbat mycket med CRM-lösningar. 

När kom du i kontakt med Jens?

– Mitt första jobb som produktionsledare på kundsidan var på Folksams inhousebyrå. Nånstans runt 2014, och där fick jag höra talas om Jens av en annan produktionsledare som frilansade där. Genom Jens har jag jobbat på några olika arbetsplatser. Jens och ENKL har alltid funnits med genom de flesta av mina år i branschen.

Vad är det som är kul med produktionsledarjobbet? Och vad behöver man vara bra på?

– Det roligaste är att du ser till att idéer och visioner blir till verklighet. Samt att du är kontaktpersonen för beställare, kreatörer och leverantörer, du sitter ju i mitten av allt och ska få jobbet att flyta på. Och bra på, ja det är ju främst att hantera människor, att få människor att göra sitt allra bästa och prioritera ditt projekt. Det här kan du lösa genom att piska på människor, men det brukar inte fungera så bra. Jag klarar inte att vara hård och otrevlig, men det är klart, det går ju inte att vara för snäll heller, då är det ingen som gör något.

Har du något udda minne att dela med dig av?

Ja, jag har nog flera, efter 20 år i branschen så finns det en del. Jag jobbade på en mindre byrå som hette.. Nä, jag ska inte säga vad de hette, en dag, helt utan förvarning sade de upp alla med motiveringen ”Byrån finns inte längre, vi stänger igen nu.” Jahopp, och så satt man där och visste inte om man skulle gå hem bara eller städa kopiatorn eller nåt.

På en annan byrå, det var en fredag veckan innan byrån skulle stänga för sommaren. Jag fick ett samtal från en kund som hade köpt ”sista minuten banners” i typ 40 olika format och som behövdes levereras samma kväll. Så då fick jag och en grafisk formgivare sitta och jobba hela kvällen och leverera allt innan vi stängde byrån. Sen fick vi gå på semester.

Var det någon chef på byrån som visste att ni gjorde det här? Och fick ni cred?

Jag tror att vi ringde chefen, som redan var på sitt lantställe. Och cred, nja, det tror jag inte att vi fick, utan det lät nog mer som ”Det är en del av jobbet, man får lösa saker bara.”

Hade det här hänt på ett företag, på en inhousebyrå?

– Nej det har jag svårt att tänka mig. Men betyder det att jag inte rekommenderar någon att jobba på byrå? Absolut inte, det är underbart kreativa, galna och oftast varma arbetsplatser. 

Avslutningsvis, du som sett många frilansare komma in på olika uppdrag, vad är det viktigaste att tänka på precis i starten?

– Bli snabbt kompis med it (oftast it-killen) brukar jag alltid säga. Du är inhyrd för att snabbt kunna avlasta andra. Om du börjar med att peppra människor med frågor om login, mejlkonton och lösen till system så får du en dålig start och blir en belastning istället för avlastning. Och hitta en buddy, någon människa som kan stället, som är snäll och kan visa dig runt. Ställ inte för många frågor i början utan försök lösa dina egna problem för att komma igång. Men det är en svår balansgång, för du måste ju ställa frågor för att snabbt kunna bidra.

Om du har ett projekt som behöver en rutinerad produktionsledare så kan Gabriela bokas via mig på ENKL. Hör av dig på 0731–822926 eller jens@enkl.se.

Senaste nyheterna

KommunikationTips och tricks 21 november 2024

Att ta in frilansare – smartare, snabbare och utan krångel

Det här med att rekrytera kan vara segt. Långa processer, dyra lösningar och det där eviga väntandet på att hitta “rätt person”. Men vad händer om du kan få tillgång till exakt rätt kompetens, precis när du behöver det och utan att binda upp dig? Frilansare är lösningen. Och nej, ...

Läs mer

2025 ökar kraven för digital tillgänglighet

Varför ska organisationer arbeta med digital tillgänglighet? Det finns flera svar på den frågan, men för Elin Svedling är det enkelt: det är en rättvisefråga. 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv lag i Sverige. Med nya lagkrav kommer tillgänglighet att vara en av de stora frågorna de närmaste åren. Det är helt enkelt ...

Läs mer

Dags för en frilansare? Här är fem tecken på att det är rätt tid

Vissa projekt känns som att de alltid ligger och skvalpar. Ni vet att de är viktiga, men ingen har tid att ta tag i dem. Eller så kanske teamet helt enkelt bara behöver en ny boost för att få igång kreativiteten igen. Oftast känns lösningen avlägsen, men med en frilansare ...

Läs mer