Övrigt 25 april 2024

The Age of Adaptability

Nu har det kommit ut en ny insiktsfull rapport från ManpowerGroup. I deras senaste ”The Age of Adaptability” tas ett flertal trender upp och jag tänkte fortsätta fokusera på vad företag måste tänka på för att bemöta människor för att attrahera arbetskraft.

Dela nyhetsartikel

Konsumtion av karriär

Ett nytt förhållande mellan arbetsgivare och anställd har samlats kring ”konsumtion av arbete”. Människor förväntar sig att ”konsumera” arbete ungefär som de gör med andra aspekter av livet – med egen agenda och på sätt som är anpassade till deras individuella behov.

Precis som konsumenter väljer produkter och tjänster som passar deras livsstil vill de anställda ge sin tid till företag som är engagerar sig i deras karriärer, välbefinnande och personliga värderingar. Företag måste anpassa sig till denna arbetskraft som idag söker efter större flexibilitet och anpassa sig till deras personliga prioriteringar – jobb som låter dem kombinera sina jobb sömlöst med resten av sina liv.

Trend 12 i rapporten

Dagens anställda vill ha flexibilitet och bestämma själv när det prioriterar jobblivet. Jobbsökande rapporterar att den mest önskvärda jobbförmånen är en 4-dagars vecka, möjlighet att bestämma när man börjar och när man slutar och naturligtvis möjligheten att jobba hemifrån.

Då många företag vill få tillbaka sina anställda på kontoret så finns det idag ett ökande gap mellan de anställdas förväntningar och arbetsgivarnas önskemål. Gissa vem som får börja anpassa sig eller redan har?

  • En allt större del av de största företagen har inga planer på att minska möjligheten till distansarbete de närmaste 12 månaderna.
  • När ökningen av distansarbete suddar ut gränserna mellan hem och arbetsplats så är det fler länder som överväger införa ”Right to Disconnect” lagar som skyddar anställda att svara på jobbmail utanför normala kontorstider.

Senaste nyheterna

Digitalt
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Specialistens återtåg i kölvattnet av tekniksprång och turbulens

2023 och 2024 var och är en tuff period för många bolag och konsulter. Resultat sjönk och det är fortfarande en global instabilitet. Jag har kollat runt lite och presenterar här några intressanta punkter som påverkar företag och konsultbranschen just nu.

Läs mer
KommunikationÖvrigt 4 oktober 2024

Får du ingen återkoppling?

Lite tankar. Idag är det ett otroligt högt tempo. Det är många ansökningar till konsultuppdrag och fasta tjänster hos nästan alla företag. Trycket är så stort att företagen eller vi rekryterare har svårt att hänga med att upprätthålla god kommunikation. Processerna idag är så slimmade så att en sökande i ...

Läs mer
KommunikationTips och tricks 10 september 2024

Del 2: Fyra nya röda flaggor inför nya frilansuppdrag

Det finns många perspektiv på vad som gör ett samarbete mellan konsult och kund framgångsrikt. Här rundar jag av med del två, tips 5–8, av min artikel kring röda flaggor och vad en konsult och kund ska akta sig för i ett nytt kunduppdrag.

Läs mer