KommunikationÖvrigt 23 mars 2023

The New Human Age – där människor vill leva ett mer meningsfullt liv

ManpowerGroup är bra på att ta fram insiktsfulla, globala rapporter. I deras ”The New Human Age, 2023 Workforce Trends Report” sammanfattas 14 trender. Alla är intressanta, men jag tänkte fokusera på hur företag behöver bemöta människor för att attrahera arbetskraft – särskilt yngre Millennials och Generation Z (födda 1995-2012.

Dela nyhetsartikel

I trend 1 ”A Generational Shift in Employment Expectations” menar ManpowerGroup att generation Z kräver mycket mer av sina arbetsgivare i alla globala frågor – från mångfald, jämlikhet, inkludering och tillhörighet till klimatförändringarna till HBTQ-rörelsen. Företag måste ha ett tydligt och genuint syfte och visa vad de gör konkret om de vill attrahera, utveckla och behålla talanger från generation Z.

Pandemin har verkligen förändrat ungas syn på arbetet, vilket trend nr 5 bekräftar. 64 % skulle överväga att söka nytt jobb om de skulle tvingas återvända till kontoret på heltid. 61 % av medarbetarna anser att flexibla arbetsformer skapar en bättre balans mellan arbete och privatliv.

För att sitta säkert i sitt arbetsliv över lång tid finns det en viktig regel att följa: håll dig anställningsbar genom att hålla dina kunskaper fräscha och uppdaterade. Det här lämnar många arbetsgivare till människor att göra på egen hand, men tillväxtindustrier kommer att behöva utbilda sin egen arbetskraft i högre grad framöver, vilket trend 10 fastställer.

Arbetet betyder allt mindre för unga

Undersökningar från Kairos Future visar att arbetet som meningsskapare tappar. Familjen har historiskt varit det viktigaste i livet, vänner har kommit tätt efter och arbete har legat i linje med dem. Men jobbets betydelse har stadigt gått ner år efter år, och det verkar fortsätta.

Unga jobbar inte för att sen kunna leva ett bra liv, de vill ha ett liv där arbetslivet tar mindre plats och är en del av livet. Att jobba hårt för att skapa sig ett bra liv i framtiden är inte attraktivt, unga vill göra saker nu med en gång, ha kul OCH jobba.

”Många arbetsgivare tror att det är rätt att säga ’Vi är schyssta mot världen’. Vad unga egentligen vill höra är ’Vi är schyssta mot dig’.”

Rikard Molander, analytiker Kairos Future

Det blir allt viktigare med stämningen på arbetsplatsen. Det är viktigt med trevliga kollegor, att vara schyssta mot varandra, jobba bra i team och stötta varandra, oavsett vilken position man har. Det här ökade kravet på omtanke har arbetsgivare stora möjligheter att möta. Men det kräver också ett litet skifte för dem som är lite äldre, att unga vill se sig som jämställda fast de kan vara ganska nya i sitt yrke.

Senaste nyheterna

Övrigt 25 april 2024

The Age of Adaptability

Nu har det kommit ut en ny insiktsfull rapport från ManpowerGroup. I deras senaste ”The Age of Adaptability” tas ett flertal trender upp och jag tänkte fortsätta fokusera på vad företag måste tänka på för att bemöta människor för att attrahera arbetskraft.

Läs mer
DigitaltIntervju 8 april 2024

Kreatören som konverterade till data

Dagens traditionella marknadschefer kommer troligen på sikt att samarbeta i ännu större utsträckning med kreativa analytiker som ser möjligheter i stora mängder data. I den här intervjun pratar vi med Henrik Baecklund som är en frilansande digital analytiker.

Läs mer
KommunikationIntervju 4 april 2024

Gabriela Ortiz håller koll på ditt projekt

I flera av de senaste artiklarna har vi intervjuat människor med lite mer ovanliga yrken inom kommunikation. Därför ville vi prata med någon som jobbar med ett av de vanligaste, som ENKL ofta hyr ut som frilans. Säg hej till produktionsledare Gabriela Ortiz.

Läs mer