Konsulter som jobbar genom mig får stöd av all min erfarenhet kring att bedöma potentiella kundsamarbeten. Jag gör ju själv alltid en bedömning inför ett samarbete med en ny kund och kan styra bort kunder och projekt som visar röda flaggor. Men även jag har misslyckats vid ett par tillfällen och fått en problemkund att hantera.
Ett samarbete som inte fungerar tar mycket kraft och kan kosta mycket pengar. Så här är mina bästa exempel på röda flaggor att vara uppmärksam på inför nya uppdrag.
- Vaga projektbeskrivningar
En kund som har svårt att beskriva sina behov eller mål med ett projekt kan skapa missförstånd och bli ett problem för en konsult längre fram. Det kan vara så att en kund vet att det finns ett behov men är mitt i en process med att fastställa behovet och inte har alla detaljer helt klara för sig. Lyssna på förklaringen till varför projektbeskrivningen är vag och fundera på om den låter trovärdigt. Då kan det vara okej att gå vidare, trots en lite dålig magkänsla.
- Orealistiska förväntningar
Kunder som har orealistiska förväntningar på tidplaner, resultat eller budgetar kan bli en källa till frustration. Om de önskade resultaten inte går ihop med tidplanen, eller att budgeten är väldigt låg, kan det vara ett tecken på att en kund inte förstår komplexiteten i uppdraget. Det är lätt att dra igång ett samarbete ändå och tänka att det löser sig längs vägen, men med orealistiska förväntningar från början gör det ofta inte det.
- Brist på transparens i budgeten
Att gå in i en diskussion om budgetar är inte alltid så enkelt. Det kräver en del branscherfarenhet för att kunna förstå och kommentera olika delar av en budget. Och att du som frilanskonsult inte har insyn i hela budgeten för ett projekt är inget konstigt. Men om det finns en total ovilja att diskutera budget, åtminstone i de delar där du är involverad, är det en röd flagga för mig.
- Bristfällig kommunikation
Effektiv kommunikation är nyckeln i alla framgångsrika samarbeten. Om du upplever att en kund visar dålig kommunikationsförmåga inför ett samarbete kan det vara föraning om att det blir problem med andra saker längre fram, som att uttrycka förväntningar, ge feedback eller kommunicera förändringar under projektets gång.
Alla kunder är inte jättebra på kommunikation, det är ofta ditt jobb att vara det, och du kan vara proaktiv och styra upp missförstånd genom att vara orädd och duktig på att kommunicera. Men det är en röd flagga om kommunikationen inte flyter på bra i början. Var särskilt noga med att titta på ditt avtal, om det går att dra sig ur smidigt om du inte får det att fungera med din kund.
Här kan du läsa fortsättningen med tips 5-8.
Om du vill diskutera vidare kring de här punkterna så hör gärna av dig till mig, Jens Beck-Friis, på jens@enkl.se eller 0731-822926.